Medya

UGM Kurumsal İletişim Direktörümüz Sami ALTINKAYA, Ticaret Bakan Yardımcımız Sayın Rıza Tuna TURAGAY ile Ticaret Savaşlarını ve Türkiye'nin Riskleri ve Fırsatlarını Konuştu

UGM Kurumsal İletişim Direktörümüz Sami ALTINKAYA, Ticaret Bakan Yardımcımız Sayın Rıza Tuna TURAGAY ile Ticaret Savaşlarını ve Türkiye'nin Riskleri ve Fırsatlarını Konuştu

Ticaret savaşlarında Türkiye ne yapmalı?
Ticaret savaşları sadece dünya ekonomilerini değil, siyasetini de etkiliyor. Ülkeler arasındaki antlaşmalar bir anda rafa kalkabiliyor. Ekonomisi güçlü olanlar ticaret savaşlarında aktif rol alıyor. Biz de başta ABD ve Çin arasında yaşanan büyük rekabeti ve Türkiye’ye etkilerini Ticaret Bakan Yardımcımız Rıza Tuna Turagay ile konuştuk.
“2019 yılına ABD-Çin ticaret savaşları damga vurdu” 
Ticaretin ve rekabetin bu denli çetin geçtiği bir dönemde, Türkiye’nin bunu fırsata çevireceğini belirten Turagay “Birinci fazı değerlendirdiğimde; zaman aslında Amerika’nın 2018’den beri gündeminde olan bir konu. Zaten 300 milyar doları aşan Çin’den yaptığı ithalata ila-ve vergi koydu. Çin’de bunun üzerinden Amerika’dan ithalata ilave vergi koydu. Amerika Çin’i özellikle kur ve ithalat konusunda sıkıştırıyordu. Birinci faz önemli aşama. Çin önümüzdeki 2 yıllık dönemde 100 milyar dolarlık mal ve hizmet alacağı taahhüdünde bulundu. ABD ile Çin arasında varılan ilk anlaşmanın içinde tarım ürünleri de var. Ayrıca da Amerika’nın hassas olduğu ve kendi açısından rekabet gücüne sahip olan ürünler de var. Amerika enerji başta kayagazı olmak üzere kendini çok geliştirdi” dedi.
“Başkan Trump’ın açıklamalarından ikinci faz olacak gibi”
ABD Başkanı Trump’ın açıklamalarından yakın zamanda Çin’i ziyaret edeceğinin görüldüğünü, ticaretteki korumacı politikaların, dünya ticaretinin gelişiminde psikolojik aynı zamanda eylemsel bazlı olumsuzlukları ortaya çıkardığını hatırlatan Turagay “Şimdi son 2010-2019 yılları, 2010-2018 yıllarına baktığımızda dünya ticaretinin yıllık ortalama artışı 4.2 civarında. Geçen sene Dünya Ticaret Örgütü’nün (DTÖ) rakamları ile 2019 yılı dünya ticaretindeki artış oranı %1.2 ‘ye indi. Bu çok önemli ve eksi bir düşüş. Bunun arkasında yatan temel nedenlerden biri, Amerika-Çin ticaret savaşı ile başlayan korumacılık önlemleri.