Blog

Dijital Çağın Yeni Oluşumu ‘Metaverse’
Dijital Çağın Yeni Oluşumu ‘Metaverse’

Metaverse, herkesin merak ettiği ve hakkında çokça araştırma yaptığı dijital alemin yeni fenomenlerindendir. Pek çok kişi Metaverse’i gelecekte internetin evrilmiş hali olarak değerlendirmektedir. Bu konunun derinliklerine inmeden önce tarihsel geçmişini ve gelişim sürecini kısaca ele alalım.

İngilizcede "evren" ve Yunancada "ötesi" anlamlarına gelen iki kelimenin birleşmesiyle oluşan “Metaverse”, "evren ötesi" olarak çevrilebilir. Aslında Metaverse kavramı ilk olarak Neal Stephenson tarafından yazılan Snow Crash adlı bilim kurgu kitabında, 30 yıl kadar önce karşımıza çıkmıştır. Fakat, son yılların en fazla ilgi duyulan ve yükselme ivmesi içinde olan bu teknolojinin temeli, bilgisayar grafiklerinden oluşturulan paralel bir sanal gerçeklik evrenini temsil ediyor. Bu sanal evrende dünyanın her yerinden kullanıcılar gözlük ve kulaklıklar yardımıyla var olabiliyor. Çoklu evrenler konusu, özellikle gençler arasında oldukça tartışılan ve merak edilen bir konu olduğundan, Metaverse’in insanlar arasında bu kadar popüler olmasının en önemli olması da kaçınılmaz oluyor. Tüm bu dijital dünyaları tek bir yerde toplayan, kapsayan ve birleştiren merkeziyetsiz online bir evren sunan Metaverse, gelecekte çok farklı alanlarda karşımıza çıkacağa benziyor. 

Metaverse Teknolojileri Yeni Fırsatlar Yaratıyor

Metaverse’in internetin bir sonraki evrimi olacağına dair pek çok düşünce ortaya atılmaktadır. Bu teknoloji sayesinde sizi yepyeni ortamlara taşıyacak VR başlıkları, bir gün etrafınızdaki dünyayı bilgisayar tarafından oluşturulmuş görüntüler olarak yansıtacaktır. Bu teknoloji hem fiziksel hem de sanal ortamları harmanlayan karma gerçeklik deneyimleri de dahil olmak üzere bir dizi yeniliği kapsamaktadır. Bu sayede kendinizi başka bir kişinin yanında veya başka bir yerdeymiş gibi hissettiğiniz daha sürükleyici, üç boyutlu bir deneyim yaşayabilirsiniz.

Avrupa'da VR Eğitim Araçlarına Yönelik Artan İvme

Avrupa'da da eğitimcilerin Metaverse teknolojileri benimsediğine dair işaretler bulunmaktadır. İtalya'da ulusal eğitim yatırımlarının bir parçası olarak okullar, dijital ve sanal teknolojilerle derslerine sürükleyici deneyimler entegre edebiliyor. Yine İtalya'da Camerino Üniversitesi, önümüzdeki dönemde tamamen Metaverse'te yürütülen ilk dersine ev sahipliği yapacak ve hem öğrenciler hem de eğitmenler derslere VR başlıkları aracılığıyla katılabilecekler.

Bu anlamda Avrupa’nın, Metaverse teknolojiler için eğitim uygulamaları ve yazılımları geliştiren ve giderek büyüyen bu sektöre ev sahipliği yaptığı görülmektedir.

  • Almanya ve Avusturya'da GoStudent, sanal gerçeklik aracılığıyla dil öğreniminde adeta bir devrim yaratıyor. GoVR adlı yabancı dil sınıflarıyla öğrenciler kendilerini gerçek yaşam ortamlarını simüle eden sanal öğrenme ortamlarına taşıyabiliyor. Bu ortamlar sayesinde, öğrencilerin ülkenin dört bir yanından ana dili İngilizce olan eğitmenler ve sınıf arkadaşlarıyla canlı etkileşime girmeleri sağlanıyor.
  • İtalya'da Itaca Education, doğa bilimleri ve fizik gibi konularda sanal öğrenme deneyimleri geliştirmek için öğretmenlerle birlikte çalışıyor. Bu şekilde öğrenciler, çoğu okulun asla karşılayamayacağı ekipmanlarla dolu fen laboratuvarlarına kendilerini kaptırabiliyorlar. 
  • Birleşik Krallık'ta ise Noun Town, Japonca, Korece, İspanyolca, Fransızca, İtalyanca, Almanca ve Çince dahil olmak üzere yeni diller öğrenmenin zorluğunu ortadan kaldırmak için oyunlar üzerinden, ödüllü bir eğitim uygulaması hizmeti sunuyor.

Değişen Ticaret Ortamı

COVID-19 salgını, sanal deneyimlerin ve çevrimiçi alışverişin uygulanmasını oldukça hızlandırırken, ‘Metaverse’i ticarette 2020 yılı öncesine göre daha açık bir hale getirmiştir.

Bu kapsamda Metaverse'in daha sürükleyici ve etkileşimli alışveriş deneyimleri sunması ve markaların alıcılarıyla nasıl etkileşim kuracakları konusunda yaratıcı fırsatlar yaratması bekleniyor. Bu teknoloji sayesinde müşteriler sanal mağazaları keşfedebilecek, kıyafetleri deneyebilecek ve geleneksel e-ticaret web sitelerinde şu anda mümkün olmayan bir şekilde ürünlerle etkileşime girebilecek. Bunun hem daha iyi marka ilişkileri kurulmasını hem de B2B ve B2C işletmeleri için satışları artırması bekleniyor.

Tabi, sosyal ticaret için yeni fırsatların ortaya çıkması da muhtemeldir. Metaverse'de müşteriler birbirleriyle etkileşime geçebilecek, tavsiyelerini paylaşabilecek, ürünler ve markalar etrafında topluluklar oluşturabilecek. Bu durumun ağızdan ağıza pazarlamayı artırması ve işletmelerin müşteri odaklı deneyimler oluşturması için yeni fırsatlar yaratması bekleniyor.

Metaverse’a olan ilgi 2021'in son çeyreğinde yüksek talep alırken, Mart 2022 gibi gerilemiştir. Bu da bu yeni kanalın ilk heyecanının aslında oldukça önemli ölçüde azaldığını göstermektedir. Ancak bu, Metaverse'in geçerli olmadığı anlamına gelmiyor. Mckinsey konuya dair, "2030 yılına kadar 5 trilyon dolara kadar değer yaratma potansiyeliyle Metaverse, şirketlerin görmezden gelemeyeceği kadar büyük” ifadelerine yer veriyor.

 

Diğer İçerikler

İSTANBUL MERKEZ OFİS

Mahmutbey Mahallesi 2655 Sokak No:1-3-21 Bağcılar, İstanbul Fax: (0212) 410 23 00