Günümüz küresel ekonomiyi düşündüğümüzde, her ülke için bir ithalat ve ihracat pazarı oluşması kaçınılmaz bir durumdur. Hangi tip ticaret yaparsanız yapın, ithalat ve ihracat sektörü binlerce milyar dolar değerindedir. Tabi yaşadığımız çağın getirdiği bir takım teknolojik yenilikler ticaretin boyutunu ve işlevini de değiştirmiştir. Artık deniz aşırı ülkelerle kurulan ticari bağlar sayesinde siyasi açıdan ülkelerin uyguladığı politikalar da etkilenmiştir. Aslında temel olarak ithalat ve ihracat nedir? diye sorduğumuzda en basit haliyle sizlerin İtalya’dan kıyafet, İspanya’dan zeytinyağı veya Almanya’dan otomotiv ile ilgili araçlar vb. getirtmeniz olarak tanımlanabilir. Dolayısıyla hangi ülke ve sektörlerde öne çıkabileceğinizi ve popülerlik kazanacağınızı belirlediyseniz, bu işe adım adım nasıl başlamanız gerektiğini düşünmeye başlayabilirsiniz.
- Belirlediğiniz işin temelleri atın
Yapacağınız işle ilgili öncelikle yapmanız gereken temel işlemleri tamamlamalısınız. Örneğin işletmenizin bulunduğu ülkedeki yasal süreç ve resmi işlemlerin yapılması, bir alan adı satın alınması veya yasal olarak almanız gereken işletme lisanslarının alınması gibi prosedürleri yerine getirmelisiniz. Daha sonra belirli bir iş planı oluşturmalı ve ona uygun hareket etmelisiniz. Fakat öncelikle en önemli nokta, kesinlikle sermayedir. Çünkü başlangıç maliyetleri, başlayacağınız ithalat / ihracat türüne bağlı olarak büyük ölçüde değişebilir. Bununla beraber, yasal olarak etiket gerekliliklerinden sigorta yaptırmaya kadar pek çok sürecin tamamlanması ve diğer ülkelerle iş yaparken karşınıza çıkabilecek tüm sorunlar için araştırma yapmanız gerekiyor. Bunun için GlobalEDGE Market Potansiyeli İndeksi gibi kaynaklardan veya yerel resmî kurumların yetkililerini ve web sitelerini ziyaret ederek araştırma yapabilirsiniz. Ayrıca konuya yönelik sorularınızı, gümrük ve lojistik sektörünün önde gelen şirketlerinden olan ÜNSPED'in deneyimli gümrük danışmanlarıyla da görüşebilirsiniz.
- Pazarınızı belirleyin
Hangi sektörde ithalat ya da ihracat yapacağınızı ve buna uygun pazarın hangisi olduğunu belirlemelisiniz. Daha sonra bu pazara dair dinamikleri iyice araştırmalısınız. Pazar araştırması oldukça kapsamlı bir girişimdir bu nedenle adım adım gitmekte fayda vardır. Bu adımlar;
- Satacağınız ürünün ne olacağına karar vermek
- Hangi ülke veya ülkelere ithalat ya da ihracat yapacağınızı belirlemek.
- Ticari ortaklarınız kimler olacağını belirlemek.
- Hedef pazarınızı seçmek. (Kitle pazarı mı yoksa hükümet ve işletmelere yönelik pazarlar mı?)
Ticari ortaklarınız, ithalat veya ihracat sürecinin herhangi bir tarafında muhatabınız olan bir üretim firması temsilcisi, toptancı distribütörü ya da bir perakende satıcısı olabilir. Dolayısıyla bu kişiler iş yapacağınız insanlar olacaktır. Bu nedenle ithalatını ya da ihracatını yapmak istediğiniz ürünlerin, hedeflediğiniz pazara yönelik olması için derinlemesine bir araştırma yapmanız gerekecektir.
- Tedarikçi Bulun
Potansiyel tedarikçinizi, Türkiye pazarına ya da satış yapmak istediğiniz başka bir pazara girmek ya da ürünlerin yerel depolarından dünyanın diğer ucundaki pazara götürmenin lojistiğini sağlamanız gerekir. Bu nedenle bir toptancı veya üretici firma temsilcisi ile iletişime geçtiğinizde, ürününüz için potansiyel bir tedarikçiyi bulmuş sayılırsınız.
- Müşterilerinizi kararlaştırın
Yapacağınız ticaretin türüne uygun bir müşteri portföyü oluşturmalısınız. İster ithalat yapın isterseniz ihracat, müşteri algısı yaratmak ve bu algıya uygun bir strateji belirmek oldukça önemlidir. Bunun için öncelikle yapmanız gereken müşterilerinizin kim olduğunu belirlemek veya hedef pazarınız hakkında bir fikre sahip olmaktır. Fakat işin asıl önemli kısmı onlarla bir iletişim yakalamak ve sizinle çalışmaya ikna etmektir. Bunun için de genellikle ilgili lokasyonda distribütör ve müşteri bulmanız gerekir. Eğer dijital pazarlama kampanyalarını kullandığınız bir web siteye sahipseniz müşterileriniz de sizi bulabilir.
Bu bağlamda bakacak olursak, ÜNSPED bir firma olarak tüm iş ortakları ve paydaşlarıyla beraber hareket eder ve daima karşılıklı denge politikası içinde ilişki götürmeyi hedefler. Böylece sonuç odaklı süreçleri profesyonel bir şekilde yönetir. Sizde girmek istediğiniz sektöre dair nasıl ilerleyeceğini öğrenmek istiyorsanız, UGM ile tüm tedarik süreçlerine hâkim olabilir ve güvenle yönetebilirsiniz.