Blog

19 Lojistik Merkezinde Dönüşüm Projesi

19 Lojistik Merkezinde Dönüşüm Projesi
19 Lojistik Merkezinde Dönüşüm Projesi

Denize kıyısı olmayan 19 lojistik merkezin 'kuru limana' dönüştürülmesini içeren uluslararası anlaşma TBMM kararıyla onaylandı. Böylece daha evvel Birleşmiş Milletlerin başlattığı ve yeni bir atılım olarak görülen BM Kuru Limanlar Anlaşmasında, Türkiye’de yerini aldı. Uluslararası ticarette söz sahibi ülkeler arasında olmayı hedefleyen Türkiye, bu anlaşma ile ülke çapındaki 19 lojistik merkezini kuru liman olarak kullanabilecek. Böylece ihracat desteklenerek, deniz ve kara arasındaki ticaret bağı da güçlenecek.

Proje sayesinde, sanayileşmiş ve ekolojik açıdan tehlikede olan bölgelerin kapasite sorunu çözülecek. Böylece kuru limanlar, kapasitesi yetersiz hale gelen limanların yükünü alarak, Avrupa ile Asya-Pasifik ve Çin arasındaki ticarette Türkiye'yi merkez haline getirecek. Ayrıca Asya-Pasifik ve Çin'den çıkan yük trenleri, Türkiye'deki kuru limanlarda boşaltım ve depolama işlemleri yapabilecek. Bu da Türkiye’yi, enerjiden sonra lojistiğin de merkezi  haline getirecek.

Bugün dünyadaki toplam ticaret hacminin yaklaşık yüzde 80'i daha güvenli ve düşük maliyetli olduğu için deniz yoluyla gerçekleşmektedir. Bu nedenle deniz ticareti ve limanlar oldukça önemlidir. Türkiye’de üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olduğu için geniş coğrafyasında sanayileşme potansiyeli yüksek çok sayıda lojistik  merkez bulundurmaktadır. Dolayısıyla yapılan anlaşma sayesinde, bu merkezlerin deniz ulaşımı ile entegrasyonu da sağlanacaktır.

Gümrüklerde Potansiyel Artıyor

Anlaşmanın tarafı olan Türkiye, BM tarafından Asya-Pasifik bölgesinde kuru limanların geliştirilmesi için sağlanan iş birliği teşviklerinden de yararlanabilecektir. Anlaşma, kuru limanların uluslararası olarak tanınmasını, kuru liman altyapısına yatırımı kolaylaştırmayı, operasyonel verimliliği artırmayı ve taşımacılığın çevresel sürdürülebilirliği sağlamayı hedeflemektedir.

Kuru Liman Anlaşmasının bir diğer amacı da kıyı liman genişlemesinin pek de mümkün olmadığı yerlerde, yoğun nüfuslu sanayileşmiş ve ekolojik açıdan tehlikede olan bölgelerin kapasite problemini çözmektir. Kuru limanlar sayesinde kargolar, kara yolu taşımacılığından demir yolu veya deniz yolu taşımacılığı modlarına kolayca geçebilecek ve gümrükleme dahil tüm işlemlerin gerçekleştiği lojistik merkezler olarak faaliyet gösterebilecektir. Üstelik bu anlaşmadan sağlanan avantajlar sadece bu kadar değil. Asya çapında benzeri lojistik merkezlere sahip olan ülkeler, kuru limanlarını birbirlerine tanıtma imkânı bulacaklar. Bu da, Türkiye'nin 19 lojistik merkezinin, 'kuru liman' olarak, dünyaya tanıtılması anlamına gelmektedir.

Türkiye’de 19 lojistik merkez olacak yerler

Samsun Gelemen, Ankara Kazan, Kayseri Boğazküprü kuru liman yerleri olarak ayrıldı. Kuru liman potansiyeli olan yerler ise şunlar: Bozüyük Bilecik, Gökköy Balıkesir, Habur, Halkalı İstanbul, Hasanbey Eskişehir, Kaklık Denizli, Kars, Kayacık Konya, Köseköy İzmit, Mardin, Palandöken, Erzurum, Sivas, Türkoğlu Kahramanmaraş, Uşak, Yenice Mersin, Yeşilbayır İstanbul’dur.

Diğer İçerikler