Uzmanlar, bilgiye erişim ve uyuşmazlıkların çözümünden sürdürülebilir tüketime kadar, küresel turizmde tüketicilerin nasıl güçlendirileceğini açıklıyor.
COVID-19 salgınının ardından güçlü bir şekilde toparlanan turizm sektörü , Kuzey Yarımküre ‘de yaz mevsiminin başlamasıyla birlikte milyonlarca kişinin daha tatile çıkmasıyla patlama yaşıyor.
BM Turizm'e göre sektör, 2023 yılında küresel GSYH'ye tahmini 3,3 trilyon dolar doğrudan katkıda bulunurken, toplam ihracat gelirleri 1,7 trilyon dolar ile pandemi öncesi seviyelerin reel olarak yaklaşık yüzde 96'sına ulaşmıştır. Ancak ekonomik büyümeye güç veren ve gelişmekte olan birçok ülkede geçim kaynaklarını sürdüren uluslararası turizmin zorlukları da yok değil.
BM Ticaret ve Kalkınma Örgütü (UNCTAD) tarafından 1- 2 Temmuz tarihleri arasında düzenlenen toplantıda hükümetler arası uzmanlar, sürdürülebilir tüketim ve üretimin teşvik edilmesinin yanı sıra, tüketici olarak turistlerin haklarının korunması için yapılması gereken çalışmaları da incelemektedir.
BM Ticaret ve Kalkınma Birimi Rekabet ve Tüketicinin Korunması Başkanı Teresa Moreira, konuya dair yaptığı açıklama da “Tüketicinin korunması sadece turistleri korumakla kalmaz, genel yaşam ortamını iyileştirdiği ve tüketici haklarını koruyan işletmeler daha rekabetçi olduğu için herkes için faydalıdır” dedi.
Gerçekleşen bu uzman toplantısından öne çıkan önemli başlıklar şunlardır:
1. Açık ve Erişilebilir Bilgi
Uzmanlar, hileli ticari uygulamaların nasıl tespit edileceği ve bildirileceği de dahil olmak üzere, turistlerin tüketici olarak sahip oldukları haklar konusunda bilinçlendirilmesi gerektiğinin altını çiziyor.
Bu kapsamda destinasyonlar için, turizm ürün ve hizmetlerine ilişkin bilgilerin farklı dillerde kolay bulunabilir ve anlaşılabilir hale getirilmesi, uluslararası gezginlerin yararı açısından oldukça önemlidir. Örneğin; Fransa'nın başkenti Paris'te yetkililer, 2024 Yaz ‘Olimpiyat Oyunları’ öncesinde turistik bilgi erişimi ve kanunların uygulanması konusundaki çabalarını artırıyor.
Ülkenin rekabet, Tüketicinin Korunması ve Dolandırıcılıkla Mücadele Genel Müdürü Sarah Lacoche, “Tüketicilerin bir turizm destinasyonu olarak Paris'e olan güvenini garanti altına almak için, İngilizce bilgi sunmak üzere tüketici bilgilendirme platformumuzu yeniden canlandırdık ve Fransa'ya gelen turistler için bir uygulama oluşturduk” dedi.
2. Tüketici Verilerinin Gizliliğinin Sağlanması
Dijital hizmetler giderek yaygınlaşırken, turizmde tüketici verilerinin gizliliği kritik bir endişe kaynağı olarak ortaya çıkmıştır.
Bu bağlamda, Birleşmiş Milletler ‘in tüketicinin korunmasına yönelik kılavuz ilkeleri, işletmelere “kişisel verilerin toplanması ve kullanılmasına ilişkin uygun kontrol, güvenlik, şeffaflık ve rıza mekanizmalarının bir kombinasyonu yoluyla tüketicilerin gizliliğini koruma” çağrısında bulunmaktadır.
Kılavuz ilkeler ayrıca pazarlama ve turizmle ilgili hizmetlerde sağlam tüketici koruma politikalarına duyulan ihtiyacı da vurgulamaktadır. Bu anlamda BM Ticaret ve Kalkınma, BM'nin tüketici koruma konularındaki lider kuruluşudur ve kılavuz ilkelerini hükümetler, işletmeler ve sivil toplum örgütleriyle iş birliği içinde teşvik etmektedir.
3. Sürdürülebilir ve Sorumlu Turizm
Dünyanın bazı popüler destinasyonlarında kitle turizmine ilişkin endişeler giderek artıyor. Dolayısıyla artan uluslararası turizm, bazı destinasyonlarda aşırı kalabalığa yol açarak, sadece turizm deneyimini azaltmakla kalmıyor, aynı zamanda altyapıyı zorluyor ve yerel toplulukları ve ekosistemleri olumsuz etkiliyor. Bu anlamda gidişatı değiştirmek için ülkelerin hem ziyaretçiler hem de yerel halk için daha sürdürülebilir ve sorumlu turizm uygulamaları ile biyoçeşitliliğin korunması, doğal ve kültürel mirasın korunması için hem tüketicileri hem de işletmeleri harekete geçirecek daha kapsamlı politikalara ihtiyacı vardır.
Hindistan'da bir tüketici koruma kuruluşu olan Mumbai Grahak Panchayat'ın Başkanı Shirish Deshpande bu başlıktan hareketle, “Turistleri tüketici olarak korurken, gezegenimizi de turizmin potansiyel olumsuz etkilerinden korumalıyız” ifadelerini kullandı.
4. Seyahatte Tüketici Güveninin Güçlendirilmesi
Uyuşmazlıkların çözümü, tüm turistler için adalete eşit erişimi garanti edebilecek ve gereksiz maliyetler, gecikmeler ve gereksiz yükler olmaksızın tazminat almalarını sağlayacak alternatif ve çevrimiçi uyuşmazlık çözüm yolları da dahil olmak üzere etkili ve şeffaf mekanizmalar gerektirir.
BM'nin turizm alanındaki lider kuruluşu olan BM Turizm (o zamanki adıyla Dünya Turizm Örgütü) 2022 yılında, turistlerin tüketici olarak korunmasına yönelik asgari uluslararası standartları belirleyen ve diğerlerinin yanı sıra, küresel gezginler için hızlı, adil ve herhangi bir ayrımcılık olmaksızın alternatif uyuşmazlık çözümünü araştıran, dönüm noktası niteliğindeki Uluslararası Turistlerin Korunması Kodu ‘nu başlattı.
Kod, daha şeffaf, etkin, yasal ve düzenleyici çerçeveler yoluyla dünya çapında tüketici koruma standartlarının geliştirilmesine ve uyumlaştırılmasına yardımcı olarak, uluslararası düzeyde turist tüketicilerin haklarındaki bölünmüşlüğü ve mevcut eşitsizlikleri ele almaktadır.
Bu nedenle kuralların uygulanması ve turistlerin korunmasına yönelik asgari standartların sürekli olarak geliştirilip uyumlaştırılması için daha güçlü bir küresel iş birliğine ihtiyaç duyulmaktadır; bu sayede dijital pazarlar, aşırı kalabalık destinasyonlar veya yeşil ambalajlama gibi yeni riskler azaltılabilecektir.
Kurallar, istihdam ve kamu gelirleri için çok ihtiyaç duyulan kaynakların yaratılmasında uluslararası seyahate bağlı olan ekonomiler için kritik bir bileşen olan destinasyonlara güvenin oluşturulmasını desteklemektedir. Ayrıca bu kuralların geliştirilmesini koordine eden Hukuk İşleri ve Uluslararası Standartlar Direktörü Alicia Gómez, “Turizm sektörü bu zorlukları ele alarak yeniden yapılanabilir, tüketicilerin değişen ihtiyaç ve beklentilerine uyum sağlayabilir ve sürdürülebilir kalkınmaya katkıda bulunabilir” şeklinde konuştu.