Philip Blenkinsop tarafından
Avrupa Birliği üyeleri, en önemli ticaret davasında Çin yapımı elektrikli araç ithalatına %45'e kadar gümrük vergisi uygulanıp uygulanmayacağı konusunda kritik bir oylamayla karşı karşıya kalacak. Bu dava Pekin'den misilleme riski taşıyor.
Ticaret politikasını denetleyen Avrupa Komisyonu, bir yıllık antisübvansiyon soruşturmasının ardından, haksız gördüğü Çin sübvansiyonlarına karşı önümüzdeki beş yıl için nihai vergiler önerdi.
AB kurallarına göre, AB nüfusunun %65'ini temsil eden 15 AB ülkesinin nitelikli çoğunluğu plana karşı oy kullanmadığı takdirde Komisyon önümüzdeki beş yıl boyunca tarifeleri uygulayabilecek. Fransa, Yunanistan, İtalya ve Polonya'nın gümrük vergilerine karşı çoğunluğun oluşmasını engellemek için yeterli olacak şekilde lehte oy kullanacaklarını bildirdi.
Her iki şekilde de nitelikli çoğunluğun olmaması durumunda, AB yürütme organı tarifeleri kabul edebilir. Ancak, daha fazla destek sağlamak isterse değiştirilmiş bir teklif de sunabilir.
Bölgenin en büyük ekonomisi ve en büyük otomobil üreticisi olan Almanya, konuya ilişkin yaptığı açıklamaya göre gümrük vergilerinin uygulanmasına karşı oy kullanacak.
Satışlarının neredeyse üçte birini Çin'in oluşturduğu Alman otomobil üreticileri, tarifelere karşı özellikle sesli bir şekilde karşı çıktı. Volkswagen, bunların "yanlış yaklaşım" olduğunu söyledi.
İspanya'nın eski gümrük vergilerini destekleyen ekonomi bakanı da, Avrupa Komisyonu Başkan Yardımcısı Valdis Dombrovskis'e yazdığı mektupta, AB'nin gümrük vergileri koymak yerine, fiyatlar ve pil üretiminin taşınması konusunda bir anlaşmaya varmak için "bağlayıcı oylamanın ötesinde müzakereleri açık tutması" gerektiğini söyledi.
İspanya Başbakanı Pedro Sanchez, Çin ziyaretinde AB'nin tutumunu yeniden gözden geçirmesi gerektiğini söylemişti.
Bazı AB üyeleri Pekin'in tepkisi konusunda gergin. Bir misilleme olarak görülen hareketlerle, Pekin bu yıl AB brendi, süt ve domuz ürünleri ithalatına yönelik kendi soruşturmalarını başlattı.
Ancak son beş yılda AB'nin Pekin'e karşı tutumu sertleşti; artık Çin'i sistemsel bir rakip olarak da görüyor.
Komisyon, Çin'in ihraç edilmesi gereken yıllık 3 milyon EV'lik yedek üretim kapasitesinin AB pazarının iki katı büyüklüğünde olduğunu söylüyor. ABD ve Kanada'daki %100 tarifeler göz önüne alındığında, bu EV'ler için en belirgin çıkış noktası Avrupa.
AB yönetimi, Çin ile tarifelere alternatif bir çözüm üzerinde müzakerelere devam etmeye istekli olduğunu ve daha önce Çinli şirketler tarafından reddedilen asgari ithalat fiyatı ve genellikle bir hacim sınırı içeren fiyat taahhüdünü yeniden inceleyebileceğini söyledi.
Konuya yakın bir kaynak, müzakere edilen seçeneklerden birinin, elektrikli aracın menzili, pil performansı, uzunluğu, iki veya dört tekerlekten çekişli olması gibi kriterler kullanılarak hesaplanan asgari ithalat fiyatları olduğunu söyledi.
Tarifeler Tesla için %7,8'den, SAIC ve AB soruşturmasında işbirliği yapmadığı düşünülen diğer şirketler için %35,3'e kadar değişiyor. Bu tarifeler, AB'nin otomobiller için standart %10 ithalat vergisine ekleniyor.