BİR BİLENE SORDUK

İHRACATIN YÜKSELEN VE YENİLENEN YÜZÜ: e-İHRACAT

UGM

Önder YILDIRIM
İhracattan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı / İcra Kurulu Üyesi

İhracat, bir ülkenin sınırları dışına ürün veya hizmet satışını ifade eden ve ekonomik büyüme açısından kaldıraç görevi gören önemli bir işlemdir. İhracat ülkeler için döviz akışı sağlarken, yerel işletmeler için de küresel pazarlarda rekabet edebilme ve yeni pazarlar keşfetme fırsatı sunar. Bununla beraber ihracat, işletmelerin portföyünü çeşitlendirerek yerel ekonomik dalgalanmalara karşı bir kalkan görevi görür. Aynı zamanda, işletmelerin vizyonunu genişletir ve markalarını uluslararası alanda tanıtmalarına olanak tanır. Tabi ki ihracat sadece geleneksel ticareti değil, e-ticareti de kapsayan bir durumdur. Bu anlamda girişimcilerin, e-ticaret siteleri aracılığıyla elektronik ihracat yapması da mümkündür.

İhracat, uluslararası ticaretin temel taşlarından biridir ve ülkeler arasında ekonomik ilişkilerin güçlenmesine yardımcı olur. Dolayısıyla uluslararası ticarette, teknoloji ve bilgi transferini kolaylaştırırken, farklı ülkelerin güçlü yönlerini birleştirmelerine de olanak tanır. Örneğin Çin’in ihracattaki artışı, ülkenin ekonomik gücünü artırmış ve küresel ticaret dengelerini etkilemiştir. Bu, Çin’in endüstriyel ürünlerdeki rekabetçiliğini artırarak diğer ülkelerle olan ticaret dengesini kendi lehine değiştirmiştir. Benzer şekilde, İngiltere gibi gelişmiş ekonomiler, ihracata dayalı politikalar izleyerek, uluslararası ticarette aktif bir rol oynar.

Uluslararası ticaretin, global anlamda ekonomik büyümeye ve kalkınmaya yaptığı katkı ülke ekonomileri açısından oldukça önemlidir. Bu anlamda ihracat, farklı ülkeler arasındaki ticari ilişkilerin gelişmesini sağlarken, ekonomik büyümeyi de artırır. Bu da küresel refahın artmasını, iş birliği kültürünün yaygınlaşmasını ve küresel barışı destekler.

E-İHRACAT NEDİR? 

Teknolojinin, ödeme yöntemlerinin ve özellikle lojistiğin gelişmesi sonucunda ihracat, günümüzde ihracatın şekli doğrudan tüketiciye yapılacak biçimde küçük boyutlara evrilmemiştir. Bu durum, e-ihracat dediğimiz mikro ihracat türünün yaygınlaşmasına sebep olmuştur. Temelde e-ihracat, internet üzerinden yurt dışına satış yapma işlemidir. İhracatçılar artık her geçen gün daha da büyüyen e-ticaret sektörünü değerlendirmek ve elektronik ihracata başlamak zorunda kalmaktadır.

e-ihracat, aslında ihracat işlemlerinin daha kolay, hızlı ve basitleştirilmiş versiyonudur. e-ihracatın, şimdiye kadar herkesin sadece “ihracat” olarak bildiği, geleneksel ihracattan pek çok farkı vardır. Bu farkların en başında da satışın kurumsal müşterilerden çok bireysel müşterilere yapılıyor olması gelir. Geleneksel ihracatta gemilerle paletler dolusu ürün gönderilebilirken, e-ihracatta hacim olarak küçük boyutta ancak çok alıcıya, havayolu başta olmak üzere hızlı ulaşım araçları ile ürün gönderilmektedir. Elbette geleneksel ihracatta gümrük süreçleri daha zahmetli ve uzun olurken, e-ihracatta “mikro ihracat” olarak bilinen prosedür sayesinde bir partide tüm alıcılara gönderilecek tüm ürünler elektronik ticaret gümrük beyannamesi (ETGB) ile bir beyannameyle gümrük işlemleri kolaylıkla tamamlanmaktadır.

e-İHRACATIN DIŞ TİCARETTEKİ ROLÜ

Teknolojideki hızlı gelişmeler ve dünyadaki ticaret koşullarının değişmesi, rekabet gücünün de artmasına neden olmuş, bu durum da rekabet koşullarında oluşan sektörel bazda pek çok dinamiği etkilemiştir. Özellikle piyasa şartlarının çeşitlenmesi, web uygulamaları ve mobil cihazların kullanımındaki artış nedeniyle tüketici alışkanlıkları, ihtiyaçları ve iş yapış biçimleri hızla değişim göstermiştir. Bu sebeplere bağlı olarak, geride kalan her sektörün adeta kulvar dışına sürüklendiği oldukça hızlı bir sürecin içinden geçiyoruz. 21. yüzyılın en önemli alanları arasında gösterilen, bilişim ve gen teknolojileriyle beraber en yüksek gelişimin beklendiği üçüncü sektör olan dış ticaret ve lojistiğin de bu değişen koşullara uyum sağlaması, evrilmesi ve yeni teknolojiler geliştirmesi gerekmektedir. Elbette tüm bu gelişmelerin sonucunda dış ticaret alanında bazı yenilenmeler ve gelişmeler olmaktadır. Bunların en başında da e- ihracat gelir.

Sektöre dair uzmanların en iyi bildiği şey, ticaret boyutunun hizmet ağının genişliğine orantılı olarak büyümesidir. Bu nedenle özellikle yurt dışı satışı yapan firmaların iş hacmi de oldukça geniş olur. Sonuçta esas olan, alım-satım yapılan bir ticarette her iki tarafında kazançlı çıkmasıdır. Bu öyle önemli bir durum ki e-ticaret firmaları bile yurt dışına satış yapmaya yönelmektedir. Bu anlamda “konu yurt dışına satış ise, e-ihracat” sloganı dış ticareti etkileyen ve geliştiren bir eylemdir.   

NEDEN e-İHRACAT YAPILMALIDIR?

Eğer bir e-ihracat firmasıysanız, firmanızı her zaman daha yukarıya taşımak için e-ihracat yapmanız gerekir.. Çünkü e- ihracat, e-ticaretin tepe noktalarından biridir. Avrupa, Amerika, Asya ya da Ortadoğu fark etmeksizin, bir kişi ya da kurum, kendi ülkesindeki bir e-ticaret sitesi yerine, sizin ülkenizdeki e-ticaret sitesini tercih ediyorsa, bu durum markanızın büyüdüğünü gösterir. Dolayısıyla kurumunuzun dünyaya açılan bir marka olması, Türkiye’deki yerel rakiplerinizi çoktan geride bıraktığınızın da bir göstergesidir. 

Bu anlamda Ünsped olarak teknolojiye verdiğimiz önem doğrultusunda, müşterilerimize sağladığımız pek çok teknolojik altyapı ve dijital hizmet bulunmaktadır. Sağladığımız bu hizmetler ile tüm ticaret süreçlerinizi zamanında, hızlı ve daha kolay bir şekilde gerçekleştirmeyi hedefliyor, ihracat ile ilgili tüm süreçleri sizler için takip ederek, mesleki kurum ve kuruluşlarda ön izinleri alıyoruz.

Ünsped Gümrük Müşavirliği olarak gerek ihracat gerekse e-ihracatta paydaşlarımızın ihtiyacı olan her türlü ihracat hizmetlerini tek elden ve eksiksiz olarak gerçekleştirmekteyiz. Bu kapsamda başlıca verilen hizmetleri şu şekilde sıralamak mümkündür:

  • Uluslararası düzeyde ihracat operasyonlarının takibi,
  • Dış ticaret alanının geliştirilmesine yönelik AR-GE çalışmaları,
  • İhracatı hızlı ve kolay yapılmasına yönelik çalışmalar,
  • İhracatçıların beklenti ve talepleri doğrultusunda; periyodik rapor, sunum ve istatistiklerin hazırlanması,
  • İhracat işlemlerinin hızlı ve hatasız yürütülmesi için veri entegrasyonları,
  • Mevzuatın güncel olarak takibi,
  • Müşteri bazında güncel mevzuat gelişmelerinin bilgilendirilmesi,
  • İhraç edilen ürünün ithal ülkesinde karışılacağı mevzuat ve vergi yükü konularında bilgi desteği.

Gümrük Müşavirliği sektörü, normal şartlarda Gümrük Müşavirliği alanında hizmet verir. Biz ise müşavirlik dışında ihracat alanında uzman ve deneyimli olan ekiplerimiz ile aynı zamanda ihracat yapan müşterilerimizin dış ticaret anlamında da çözüm ortağı olarak hareket ederiz.