Medya

UGM Kurumsal İletişim Direktörümüz Sami ALTINKAYA ''Göklerdeki Başarılı Türk İş İnsanı'' Konulu Sn. Zeydan ÖNCÜ ile Gerçekleştirmiş olduğu Röportajı ile Dünya Gazetesi'nde Yer Aldı.

UGM Kurumsal İletişim Direktörümüz Sami ALTINKAYA ''Göklerdeki Başarılı Türk İş İnsanı'' Konulu Sn. Zeydan ÖNCÜ ile Gerçekleştirmiş olduğu Röportajı ile Dünya Gazetesi'nde Yer Aldı.

Göklerdeki başarılı Türk iş insanı

Hatay’ın Reyhanlı ilçesinde başlayan ve 1979 yılında Almanya’da devam eden bir hikâyeyi sizler-le paylaşacağım. Pamuk tarlalarından Münih Teknik Üniversitesi’ne ve Hamburg Teknik Üniversitesi’ne uzanan bu hikâyenin kahramanı iş insanı Zeydan Öncü.


Uçak Mühendisliği bölümünü bitiren Öncü, dünyanın en büyük yolcu uçağı olacak, iki katlı, toplam 550 yolcu kapasiteli modellerin dizaynını yapacak tek Türk mühendis olarak havacılık sanayine adını yazdırdı.
Havacılık bölümünü başarıyla tamamlayan Zeydan Öncü, Airbus’ta sektöre adım attı. Havacılık sektöründe hızla yükselen ve Airbus’ta en son görev olarak A400 M programını yöneten Öncü, bir süre sonra kendi firması Global Aviation Services şirketini kurdu. Berlin Brandenburg eyalet başbakanı Dietmar Woidke fabrikanın temelini attı. Uçak içi donanımı, dizaynı ve buna uygun üretimi ile işe başlayan Öncü’nün ilk müşterisi THY oldu. Yedi adet A340 uçağının dönüşümünü yaparak yeniden dizayn etti ve iç donanımını üretti. Daha sonra helikopterleri ve uçakları yeniden tasarladı. Abu Dabi’de Şeyh Muhammed Bin Zeyid El Nahyan’ın uçağını ve helikopterini, Şeyh Halife Bin Zayed El Nahyan’ın uçağının dönüşümünü gerçekleştirdi. VIP hava araçları konusunda artık aranan insan olmuştu.


Türkmenistan Cumhurbaşkanı’nın sekiz helikopterinin iç tasarımını, üretimini ve sertifikasyonunu yaptı. Bununla da kalmadı. Tıbbi kurtarma helikopterlerini (EMS), arama ve kurtarma helikopterlerini (SAR) sağlık ve savunma bakanlıkları için özel olarak hazırladı. Türkmenistan Cumhurbaşkanlığı için VIP helikopterini (Skorsky S76) eskorta dönüştürdü. Skorsky helikopterlerle, ordunun Airbus 145 helikopterlerinin bakımını Türkmenistan’da yaptı.
Türk iş insanının dünya havacılık devleri tarafından kabul edilen bu başarısı havacılık sanayinde, tasarımda ve üretimde Türklerin yapabileceklerini de kanıtlamış oldu. Geçtiğimiz yıl dünyanın yedinci büyük ordusuna sahip Pakistan hükümeti, yaptığı anlaşma ile ordusunun helikopter ve uçaklarının dönüşümünü başarılı iş insanımıza verdi. Yüzde 51 hissesinin Pakistan ordusuna ve yüzde 49’unun da Zeydan Öncü’ye ait olan Global Aviation Services Pakistan şirketi (GA-SI-PAG LTD) kuruldu. Pakistan’da kurulan bakım servisi, Orta Asya’da da büyümek isteyen şirketin hedefleri arasında yer alıyor.
Bu konularda gerek hacim gerekse ciro olarak çok büyük şirketler var. Rakiplerin karşısındaki en büyük avantajı hantal olmayan yapısıyla Öncü’nün şirketinin hızlı ve çevik olabilmesidir. Güçlü olanların değil fit olanların kazandığı dijital dönemde, bir işte uzman olup sadece o konuda en iyi olmak başarıyı beraberinde getiriyor. Kalite ve fiyatta rakiplerinizin önüne geçmek istiyorsanız, akıl gücünüzü tasarımla buluşturup, hızla inovatif çözümler üretmek zorundasınız.

40 yıllık başarı hikayesi

Almanya’da uçak sanayi alanında faaliyet gösteren Global Aviation Services Interior firmasının genel müdürü Zeydan Öncü’ye, Essen kentinin sembol yapılarından Philharmonie’de yılın en başarılı vizyon ve inovasyon, teknolojiyi en iyi kullanan firma ve destek şeref ödülü, Alman hükümeti eski sözcüsü Friedhelm Ost tarafından verildi. Bugün Pakistan ile yapılan anlaşmanın bir benzerini Mısır hükümeti ile de yapan Zeydan Öncü, iş insanımızın dünyada neler yapabileceğinin de en güzel örneklerinden biri. Havacılık sektöründeki dev şirketlerin ortaklık teklif ettiği Öncü, hızını ve çevikliğini azaltacak hiçbir ortaklığa da imza atmıyor. Almanya’da 40 yıl önce başlayan bu başarı hikayesi, bugün Londra başta olmak üzere dünyanın önemli merkezlerindeki üretimiyle devam ediyor.

Türkiye’nin lojistik performansı


Lojistik alanında baş döndürücü bir gelişmeye şahit oluyoruz. Dünya Bankası tarafından yayınlanan “2018 yılı lojistik performans endeksi” raporuna göre 160 ülkenin arasında Türkiye’nin yeri 3.15 puanla 47’nci sırada. Yine Dünya Bankası’nın “iş yapma kolaylığı endeksi”ne göre 2019 yılında yayınlanan listede Türkiye 190 ülke arasında 17 basamak yükselerek 43’üncü sıraya yerleşti. İş yapma kolaylığı zirvesinde Yeni Zelanda var. Bunu Singapur ve Hong Kong takip ediyor.


Bu gelişme ülkemiz açısında sevindirici olmakla birlikte, “sınır aşan ticaretteki uygulama ve işlemlerde” yeterince iyi olduğumuzu söylemek mümkün değil. Bu alanda 2019 yılı endeksine göre iki basamak gerileyerek, 44’üncü sırada yer bulabildik. Bulgaristan aynı sıralamada 21’inci olurken, Yunanistan 34’üncü sırada yer aldı. Romanya ise 100 tam puanla birinci oldu.
Endeks çalışmasının “sınır aşan ticaret” kısmında; dokümantasyon, sınır geçişleri ve iç taşıma indikatörleri çerçevesinde yapılan değerlendirmeyle, ihracat ve ithalatın Türkiye’deki maliyetleri ve işlemlerin bekleme zamanları ölçülüyor.


Buna göre ihracattaki işlemler için sınırda ortalama bekleme süresi 10 saat iken bu süre ithalat için 7 saat.
İhracattaki dokümanların işlemlerinin tamamlanması için gereken süre 4 saat iken, bu süre ithalat için 2 saat olmuş.
İhracatta sınırdaki işlem ve maliyetleri için konteyner/TIR başına yapılan harcama ortalama 338 dolar iken, bu rakam ithalatta 46 dolar olarak gerçekleşmiş.
Yine dokümanlar için harcanan para ihracatta ve ithalatta ortalama 55 dolar düzeyinde.
Son olarak Türkiye’nin bu noktada en kötü performansı ihracat için sınırda yapılan işlemlerde harcanan giderler açısından aldığı
68,1 puanla gösterilmiş. En iyi performansı ise ithalat dokümanlarının zamanında hazırlanması konusunda elde ettiğimiz 99,6 puanla aldık.
Bütün bu tabla gösteriyor ki ordino gibi gereksiz evraklar ve bürokratik yavaşlık Türkiye’nin döviz gelirlerini azaltıyor.