Sayın Müşterilerimiz ve STK Temsilcileri,
Dün, 11.01.2018 tarihinde, eski ismi ile Uluslararası Taşıma İşleri Komisyoncuları ve Acentaları Derneği olan UTIKAD (yeni ismi ile Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği) bir bildiri yayınlayarak Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün Milli Havayollarımıza ve UTIKAD' a yazdığı yük teslim talimat formu (ordino) için konşimento başına, Dış Ticaret Firmalarımızın mağduriyetini engellemek amaçlı 150 TL ile sınırlandırıldığını belirtti... Yurt içi hava kargo taşımaları veya ihracat yüklerinizde hava kargo acentaları taşıyıcıya hazırladıkları yükü bu milli taşımacılara verirken milli taşıyıcıdan böyle bir ücret isteyecekler herhalde...
1- Yani yurt içinde İstanbul'dan İzmir'e kargo gönderirken veya kargonuzu alırken 150 TL ile sınırlandırılmış yıllık bazda artacak bir ücret ödeyecek veya
2- Milli yani Türk Bayraklı bir havayoluna acenteniz tarafından hazırlanan yükün taşıyıcıya tesliminde acente onlardan 150 TL yük teslim talimat formu (ordino ) ücreti alacak Milli Taşımacı da konişmentoyu buna göre düzenleyecek.
3- Kurye şirketleri de buna sarılacaklar gönderdiğiniz işlem başına 150 TL yük teslim talimat formu waybill parası isteyebilecekler. "Ne yapalım bakanlık istedi" diyebilecekler. Size yazıyı da delil olarak ibraz edecekler. Her ne kadar mantıklı olmasa, rekabete aykırı da olsa bu isteyebilecekleri bir sevk talimatınıza ek teslimi şu şekilde yapacaksın emrinizin ücreti herhalde...
Tabii sizlere sanki yurt dışından gelen yükler için olduğu beyan edilecektir. Ama inanması çok zor. Çünkü yurt dışından zaten uçarak gelen yükün hava taşıma güvenliği bitmiştir. (sht 17.6 ) hava ile taşınacak yüklerde acentaların ECAC'a göre havayolu taşıma güvenliği için hazırlanmış bir yönetmeliktir, ihraç yük amaçlıdır ve sadece milli bayraklı hava yollarımız değil tüm hava yollarına acentelik yapacak firmaları kapsar. Bu sebeple, ihraç taşımalarda diye anlıyoruz bu yazıyı...
SHY -6A ise uluslararası taşıma kurallarını esas alarak sadece yurt içi taşımalarda düzenleme yapmış bir yönetmeliktir, Milli Havayollarımızın çalışma şart ve şekillerini belirler. Bu sebeple de ilgili yazı yurt içinde örneğin Trabzon-İstanbul arası taşımada kullanılabilir belki. Çünkü uluslararası taşımalar uluslararası anlaşmalara ve bunlara uygun düzenlenmiş kanunlarımızla yönetilir.
Sonuçta Bakanlığımızın yazısıdır, Milli hava yollarımız ve onlara acentelik yapan şirketler uymak durumundadır.
Biz ilgili yazıyı okuyunca bunları anladık, bu konuda tabii ki açıklık getirilmesi karmasa haline gelmemesi gerekir, ama geleceğini de öngörmekteyiz.