Medya

UGM Kurumsal İletişim Direktörümüz Sami Altınkaya'nın " Evdeki hesap pazara uyuyor mu?" başlıklı yazısı, 21.09.2020 tarihinde Dünya Gazetesi'nde yayınlandı.

Tarih : 21-09-2020

Üretimde ne kadar dağınık bir görüntü verirseniz, istediğiniz büyüklüğü yakalayamazsınız. Fizibilitesi tam olarak yapılmadan gerçekleşen yatırımlar batmaya mahkumdur. Kalkınma ajanslarının bu mantıkta çalışması gerekir. Devlet yatırım planlamasını yaparken şehirlerin teker teker stratejisini planlamalıdır. Bu planlama şehirlerin inisiyatifine bırakılamaz.

Geçen hafta yazımın bir yerinde sanayi envanteri ne durumda diye sormuştum. Kendim sordum kendim yanıtlıyorum. Sanayi Bakanlığı 2007 yılında başladığı çalışmalarını birkaç sene içinde tamamladı. Son olarak Türkiye’nin sanayisiyle ilgili en güncel veri tabanı TOBB tarafından yapıldı. Kim nerede ne kadar üretim yapıyor sorusunun yanıtları bulundu.

Türkiye’nin sanayi envanteri ne durumda derken, aslında envanterin ardından yapılması gereken stratejiyi soruyordum. Denebilir ki orta ve uzun vadede yatırım stratejilerini belirledik. Buna bir itirazım yok. Ancak Anadolu’da gördüğüm, sermayesi olan bir kişi sözgelimi memleketine yatırım yapmak istiyor. Öncesinde hammaddeye, limana yakınlık gibi stratejik konular maalesef göz ardı ediliyor. Tokat’ta hayırsever bir sanayicinin memleketine yaptığı yatırımın durumu buna güzel bir örnektir. Tokat’ta tekstil fabrikası açmak ne kadar gerçekçidir. İyi niyetle ve milliyetçilik duygularıyla yapılan bu yatırımlar milli servetin heba edilmesine yol açıyor. Devletin yıllar önce kapattığı DPT teşkilatının asıl görevi buydu. İşini iyi yapardı ya da yapmazdı o ayrı konu. Ama devletin yatırımlar konusunda yönlendirici olması ekonomide zorunluluktur. Yoksa herkes gider istediği yerde istediği yatırımı yapar. Yatırım yapılsın da nerde yapılırsa yapılsın anlayışı ülkeye ekonomisine zarar verir.