Medya

UGM Kurumsal İletişim Direktörümüz Sami Altınkaya'nın " Covid - 19 sonrası Adana'da sanayi ve ticaret" başlıklı yazısı, 12.10.2020 tarihinde Dünya Gazetesi'nde yayınlandı.

Tarih : 12-10-2020

Bazı şehirler vardır onlar hapşırsa Türkiye hasta olur. Adana da bu şehirden biri. Bütün dünya ekonomilerini etkisi altına alan virüsten biz de nasibimizi aldık. Üreten şehirler çarkların dönmesi için ayrı bir çaba sarfetti.

Adana Sanayi Odası Başkanı Zeki Kıvanç ve Adana Ticaret Odası Başkanı Atila Menevşe ile çıkış yolunu konuştuk. Virüsün geldiği ilk zamanlarda bazı işletmelerin kapandığını, kısa çalışma sistemine dahil olduğunu belirten Kıvanç, toparlanmaya başladıklarını söyledi. Kısa çalışma ödeneğinin tekstil sektöründe devam ettiğini, hizmet sektöründeki otellerin birçoğunun açıldığını hatırlatan Kıvanç, gıda, bakliyat, ambalaj, plastik ve kimyevi maddeler üreten tesislerin şimdi daha iyi çalıştığını vurguladı. Zeki Kıvanç “Alınan tedbirler yerinde, hasta olmayanlarla ilgili açıklanan çıkarılan kararnameye göre filyasyona uğrayanların testlerini tekrar yapıp, iş başı yapmaları sağlanmalıdır. Aksi halde üretimde çalıştıracak adam bulamayız. Sanayicilerimiz de COVID-19 tedbirlerine uymalı. İhracatımız geçen yılın eylül ayına göre artıdayız. COVID-19 sonrasında da Türkiye’nin bir üretim üssü olduğunu ispat etmiş olacağız. Tasarım bu ülkede kalkınmanın en önemli çıkış yoludur. Kumaş dünyada aynı hammaddeden üretiliyor. Uzakdoğu da bir lira, bizde beş lira Avrupa da 25 lira. Adamlar tasarımızı satıyor. Bu sadece tekstilde değil bütün sektörlerde böyle” dedi.

Serbest Ticaret Anlaşmaları gözden geçirilmeli

Zeki Kıvanç “Biz Kore’ye ne satıyoruz ne alıyoruz? Kore bize 6-7 milyar dolarlık mal satıyor. Biz Kore'ye 500 milyon dolarlık mal ihraç ediyoruz. Gümrükler sıfır oh ne güzel. Ülke ülke STA’ları gözden geçirmek lazım. Mısır ile serbest ticaret anlaşmamız var. Uzakdoğu’daki pek çok ürün Mısır’a geliyor menşe değiştirip Türkiye’ye geliyor. İlave gümrük vergilerini ise sadece AB ve serbest ticaret anlaşması yaptığımız ülkelerin dışında yapabiliyoruz. Mısır’a bakmak lazım. Türk firmalar Mısır’da şu anda üretici beyan formu var. Üretici beyan formunun kabul edilmesini bir yıldır bekleyen firmalar var. Bizden giden mal sıkıntılı ama onlardan gelen mal bize serbest. Üstelik onlar direkt mal satarken biz kademeli satış yaptık. Bizim çalışanların maliyetiyle ile Uzakdoğu da aynı değil. Bir de serbest ticaret anlaşmaları bu şekilde yapılırsa Türkiye’de tekstil, konfeksiyon, ayakkabı, saraciye gibi sektörler ayakta kalamaz. Ayrıca biz neden Amerika, Japonya ve Kanada ile serbest ticaret anlaşması yapamıyoruz” diye sözlerini tamamlıyor.

Peki, yeni normalle beraber Adana'da ticaret hayatında neler oluyor?

Adana Ticaret Odası Başkanı Atila Menevşe ile konuştuk. Menevşe, hükümetin aldığı tedbirlerle çarkların dönmesi için olumlu bir durum yaratıldığını, ancak sektör sektör incelendiğinde bazı sektörlerin daha çok etkilendiğini söylüyor. Menevşe “Bilhassa ticaret hayatinda hizmet sektörleri arzu edilen noktaya gelemedi. Bunlar şu anda otelcilik, eğitim, yiyecek ve içecek sektörü ve sigortacılık sektörü de ciroların azalması hala yaşanıyor. Perakende sektör hala geçmiş dönemin hacmini yakalayamadı” diyor.

Önümüzdeki dört aylık sürecin çok önemli olduğunu vurgulayan Menevşe, “Hükümetin finansal açıdan gerekli tedbirleri alması halinde yani borçların ertelenmesi, yeniden yapılandırılması ve kredilerin vadelerinin uzatılması gibi yapılacaklar, sıkıntıyı biraz daha ötelemiş olacağız. O zamana kadar da pandemiden kurtulursak işler normale dönebilir” diyor. Menevşe burada dikkat edilmesi gereken hususun gerçekten sıkıntısı olan firmalara bu desteğin verilmesi olduğuna vurgu yapıyor. Bankaların da kredi verirken ve yapılandırırken de aynı şekilde sektörü ve firmaları iyi seçmesi gerektiğini belirten Menevşe, daha düzgün bir finansman modelinin ortaya koyulmasının şart olduğunu söylüyor.

Hem çarkların dönmesi hem de ekonominin değerlerinin bozulmadan bu işlerin yapılması gerektiğini belirten Menevşe, enflasyonu azdırırsak bu defa daha büyük problemlerle karşılaşılabileceği uyarısını da yapıyor.

Pandemi yeni fırsatları da doğurdu

Perakendecilik sektöründe ciddi fırsatların doğduğunu belirten Atila Menevşe, e-ticaret ve dijitalleşmenin daha fazla benimsendiğini, firmaların bu yolla ticaretini geliştirdiklerini söylüyor. E-ticaretin gelişmesi için de arayışın yoğunlaştığını anlatan Menevşe, odaların da bunun için firmaları e ticaret yapmaya teşvik ettiklerini vurguluyor. Menevşe “Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan’ın da açıkladığı gibi e ticaret oranı yüzde 65’ler düzeyinde artmıştır. Bu da dijitalleşmenin en önemli çıkış yolu olduğunu gösteriyor” diyerek sözlerini tamamladı.